חמש זכויות במקרקעין

מקרקעין מוגדר בחוק כ”קרקע, כל הבנוי והנטוע עליהם וכל דבר אחר המחובר אליה חיבור של קבע, זולת מחוברים הניתנים להפרדה”. לאזרחים ניתנות 5 זכויות מקרקעין המוכרות בחוק, כאשר במקרה של פגיעה באחת מזכויות אלו כל אזרח יכול לתבוע את זכויותיו באמצעות עורך דין מקרקעין מוסמך. 3 הזכויות העיקריות הן:

הזכות לבעלות – “הבעלות במקרקעין היא הזכות להחזיק במקרקעין, להשתמש בהם ולעשות בהם כל דבר וכל עסקה בכפוף להגבלות לפי דין או לפי הסכם”. זכות זו קובעת כי בעל הנכס הוא היחיד שיכול לבצע בנכס פעולות שונות (לפי ההגבלות המותרות בחוק) וכן כי יש לו על הנכס זכויות פיזיות ומשפטיות.

הזכות לשכירות ולחכירה – “שכירות מקרקעין הינה זכות שהוקנתה בתמורה להחזיק במקרקעין ולהשתמש בהם שלא לצמיתות; שכירות לתקופה שלמעלה מחמש שנים תיקרא “חכירה” שכירות לתקופה שלמעלה מעשרים וחמש שנים תיקרא “חכירה לדורות” “. זכות זו קובעת שניתן לעשות שימוש בקרקע לתקופה זמנית. השכירות נמצאת בדרגה נמוכה יותר מזכות הבעלות וכן היא יכולה להיות מוגדרת רק על חלק מהקרקע ולא על כולה. חכירה משמעה שימוש בקרקע לזמן העולה על 5 שנים. ההבחנה בין חכירה לבין חכירה לדורות נעשית מכיוון שלאחר 25 שנות חכירה יש לדווח לרשויות המס והחוכר חייב במס רכישה ובמס שבח.

הזכות למשכנתא – “משכנתא היא משכון של מקרקעין”. הרעיון של משכנתא הוא לקיחת הלוואה בשביל לרכוש דירה, כאשר במידה ולא מחזירים את ההלוואה ניתן להטיל סנקציות על לוקחי המשכנתא עד כדי עיקול הדירה. רק כאשר המשכנתא תשולם במלואה, המלווה יוכר כבעל הבלעדי של הנכס.

נוסף לאלו קיימים בחוק הזכוות ל”זיקת הנאה” ו”זכות קדימה”, אשר גם במקרים של פגיעה בזכויות אלו ניתן לפנות לעורך דין מקרקעין ולתבוע את השמירה על זכויותיכם.

Leave a comment